gamyun.net'i doğru görüntüleyebilmek için tarayıcını güncellemelisin, güncelleyemiyorsan başka bir tarayıcıyı ücretsiz yükleyebilirsin.

BLOG

ÖNYARGI.....

01 Aralık 2010, 15.34
A- A+

       Önyargılarımızdan kurtulamıyoruz,insanları belli bir şekile sokup sadece bizim kafamızdakiler doğrultusunda  hareket edebileceklerini düşünüyoruz bu yüzdende karşı tarafın gerçeğini keşfetme,onu daha iyi tanıma şansını kaçırıyoruz.Insanları birer makine çıktısı gibi düşünmek,hepsinin aynı olduğu ve aynı yaklaşımlar göstereceği fikrine kapılmak bizi yanlışa sürüklüyor diye düşünüyorum.En basitinden paylaştığımız GAMYUN ortamında bile kafamızda diğer insanlarla ilgili bir fotoğraf var ve bu fotoğrafın dışında sadece biz varız gibi davranıyoruz.Herkes aynı,herkes güvenilmez fakat biz farklıyız,kısaca sadece kendimize torpil geçiyoruz ve egomuz tavana değecekmiş gibi davranıyoruz ve bunu yaparkende aslında kendi gerçeğimizden uzaklaşıyoruz.

       Albert Einstein vakti zamanında ''önyargıyı parçalamak atomu parçalamaktan daha zordur'' derken önyargıyı kırmanın ne kadar zor olduğuna dikkat çekmiştir.Insanları tanımadan,yaşantılarını bilmeden,hayat tecrübelerini gözardı ederek kalıplaştırmak,aynısının bizede yapılabileceği gerçeği mevcut olduğundan ilk önce kendimize haksızlık olmuyormu?

       Insanlar şehirlere benzermiş,kimisi küçük hemen keşfedilebilir fakat kimiside metropol kadar büyük keşfi uzun zaman dilimine yayılabilecek,mesai harcamayı gerektirecek...Istanbul'da yaşıyorum ve heryerini biliyorum desem yalan olur ve bazen tanıştığımız insanlarda Istanbul kadar keşfi hiç bitmeyecek kadar yoğun ve derin olabilir,önyargılı olduğumuz sürece etrafımızdaki okyanus derinliğindeki beyinleri,kültürleri,zekaları bir su birikintisi gibi görüp ıskalayabiliyoruz.Benimde önyargım,hepimizin önyargılı olduğu fikri:)Yanılıyormuyum?.....

YORUMLAR

02 Aralık 2010, 10.27

YAZIYI OKUDUM AMA YORUM YAPMIYORUM

BAKALIM YORUM YAPMAMAM NASIL DEĞERLENDİRİLECEK :)

02 Aralık 2010, 12.36
o zaman ön yargılısın özlem:)
02 Aralık 2010, 12.39
aslında ön yargılı degılımdır demek butun ınsanların karsısındakı ne soyledgı yalandır bence.cunku her ınsanda bıraz onyargı vardır
02 Aralık 2010, 13.53

Önyargı ile tecrübe arasındaki farkı ayırabildiğimizde herşey daha kolay çözülebilir..

ve kesinlikle önyargılı olduğun konusunda haklısın..:)

 

02 Aralık 2010, 14.19
          Bence de çok önyargılı birisin ama önyargında da haksız değilsin bu demek oluyor ki bazen önyargılar doğru sonuçlar doğura biliyor.:))Direk hiç kıvırmadan iitiraf ediyorum ben önyargılı biriyim insanlara kolay kolay güvenmem.İnsanlar şehirlere benzer dedinizya çok güzel bir tespit bence, bende bir şehirim eğer bir insana önyargıyla bakıyorsam onun için çok büyük bir metropol olurum, eğer karşımdaki insana güvendiysem o zaman küçücük biri kasaba olurum.:)
02 Aralık 2010, 17.03
çok doğru konuşmuşsun tebrik ederim.....
02 Aralık 2010, 19.12
önyargılar olmasaydı atasözlerimiz olur muydu? bilge insanların önyargılarına kulak vermek gerekir diye düşünüyorum ben..
02 Aralık 2010, 19.31
Allah, insanlar hakkındaki hükmünü bütün ömürleri bittikten sonra veriyor ama biz aciz insanlar; bir kez görmekle, iki üç yazısını okumakla, birkaç dedikodu dinlemekle haklarında hüküm verebiliyoruz...
02 Aralık 2010, 21.32
ön yargı önceden verilmiş bir yargı yani olmayan ya da eksik olan bilgiyle verilmiş bir yargı bir karar ; dinlemesini bilmeyenlerde ,araştırma okuma hevesi olmayanlarda görülen bir hastalık ya da hastalık hali
02 Aralık 2010, 22.01

"önyargılı olduğumuz sürece etrafımızdaki okyanus derinliğindeki beyinleri,kültürleri,zekaları bir su birikintisi gibi görüp ıskalayabiliyoruz."

Ancak bu kadar güzel özetlene bilirdi.

Kendi adıma önyargıdan nefret ederim, hissettiğim anda en sert tepkimle müdahale de ederim ama gelin görün ki kimi zaman ben bilirm deyipte  üzerine yapıştırdığım ön yargılar olmadı değil. Hatta genel de oluyor, hepimiz öyle. Einstein çok doğru söylemiş, ön yargıya kızarız ama hepimiz de mevcuttur.

Birde karıştırmamak gereken bir durum var; ön yargı ve ön sezi aynı şey değildir. Ön yargı, yargısız infazı sahiplenir.

 

02 Aralık 2010, 22.08
önyargılara göre düşüncelerini biçimlendirir. ve nasıl davranacağına karar verir. önyargılar olmasaydı tehlıkelerı sezemezdik...
02 Aralık 2010, 22.32
güzel bir yazı başarılarının devamını dilerim
02 Aralık 2010, 23.07

yarım saat boyunca sivrisineklerin sindirim sistemini anlatsam gene senin yazılarını okuycak gibi hissediyorum :)) 

dolayısıyla konulara bakış açını güzel anlatıyorsun. özellikle bana derler mesela farklı bir kişiliği var diye. Ben de aynen senin dediğin gibi yok ya kendime torpil geçiyorumdur benim niye bir farkım olsun ki kendi halinde biriyim falan derim :)) yakın arkadaşlarım marjinal falan derler :)) sonra bir baktım ki beni bir iki kere görüp tanıyanlar bile dengesiz olduğumu doğrularlar falan :)))) ama sonuncusunda inanmaya başladım :)) annem "nasıl bir insansın sen anlamadım ki" dediğin de :)))

önyargıya gelince, müthiş önyargılıyımdır :) bildiğim içinde konuları bir kaç kez irdeleme gereği duyarım :)

salih bence özlemin önyargılı olduğunu düşünmekte çok önyargılısın :))))

02 Aralık 2010, 23.13

       Yorum yapan bütün arkadaşlara tşk ederken bir konuya açıklık getirmem gerektiğini hissettim:) Önyargı,tecrübe ve hatta önsezi birbirlerinden bağımsız kavramlardır fakat bunları bazı arkadaşlarımız aynı gibi ele almış.Örnek, bir ortamda 5 kişi tanımışsınızdır ve hepsinden zarar görmüşsünüzdür,tanıştığınız 6. kişiye daha onu tanımadan diğer 5 kişi gibi düşünürseniz bu önyargıdır,biraz tanıdıktan sonra elinizdeki doneleri değerlendirip o kişiyle ilgili değerlendirme yaptığınızda bu durum ''ön'' safhasını geçmiş olduğundan yargıya dönüşür ve bunu tecrübe şekillendirir.Önsezi ise tamamen bu durumlardan bağımsız olup,bilinmeyenin,gelecekle ilgili olanın önceden tahmin edilip bunun doğru sayılmasıdır.

       Ama şu durumuda gözardı etmemek lazım bazı durumlarda önyargı istisnai olarak bize kazanç sağlayıp bizi koruyabilir,fakat hayatın uzun bir yol olduğunu düşünecek olursak sadece belli zamanlarda ortaya çıkan istisnai durumlar üzerine hayatı şekillendirirsek maksimilian arkadaşımızın söylediği hastalık hali durumunu yaşamış oluruz diyip noktayı koyuyorum.:)

03 Aralık 2010, 15.09

Malesef biz insanlar dünyanın neresinde olursak olalım vazgeçilmez bir tutkumuz olan önyargıyı çok sever ve yargısız infaz yaparız. İnsanların gerek dış görünümü gerekse aile ve sosyal yaşantılarına bakarak onları eleştirmeyi kendimizde bir hak olarak görür ve karşımızdaki insanı tanımadan hareket ettiğimiz için ön yargılarımızın kurbanı oluruz.

İslam dinimizde ön yargı faktörüne ilişkin inananları şu şekilde uyarmıştır.” Ey iman edenler! Size birisi bir haber getirirse,bilmeyerek bir topluluğa zarar verip yaptığımıza pişman olmamak için o haberin doğruluğunu araştırın.”

Aynı zamanda ünlü bilim adamlarımızdan albert einstein önyargıyı parçalamanın atomu parçalamaktan daha zor söylemesinde çok doğru bir isabettir.

Bizler bu tutkudan nasıl vazgeçeriz derseniz, mümkün değil geçemeyiz. Tanımak istediğimiz insanları yaşar onları tanır ve kendi içimizde yaşattığımız kişiyi tanıdıktan sonra bu yargılara son verir ve onu tanıdığımız gibi yansıtırız.

Fakat kendi kafamızda bir kalıba soktuğumuz insanların hepsini tabiî ki yaşayıp tanımak  mümkün olmadığı gibi,ön yargılardan uzaklaşma çabası en zoru beklide…tümüyle imkansız uğraşlardan biri olsa gerek.

Kalıplarda yaşamak.Böyle gelmiş böyle gider demek yerine geniş çaplı düşünmek gerekmezmi?Eğri oturup doğru konuşmak gibi.

 

At gözlüğüyle bakmamak.Daha fazla bilgi edinerek,düşünerek yorumlar yapmak ve tabi daha fazla sorgulamak dileğiyle.

ZOOGOOLOOK.....

04 Aralık 2010, 13.20
harikulade bir yazı olmuş ellerinize sağlık.....
21 Temmuz 2011, 20.20
heyy orda dur! önyargı nimettir. tıpkı cehalet gibi. önyargı,azı karar çoğu zararlı olmakla beraber kişilikli bireyin ilk göstergesidir. aksi halde...ne dicektim unuttum .öyle işte .
Yorum yapabilmek için ÜYE GİRİŞİ yapmalısın