gamyun.net'i doğru görüntüleyebilmek için tarayıcını güncellemelisin, güncelleyemiyorsan başka bir tarayıcıyı ücretsiz yükleyebilirsin.

BLOG

Değişen Bir (Çok) şeyler Var!!!!

09 Ağustos 2012, 19.06
A- A+

Sevgili blogseverler bu yazımda bugün başımdan geçen ve beni düşündüren bir olayı sizinle paylaşmak istiyorum.

Saat 12:00 dolayları ve ben bir işimi halletmek için işyerimin önünden Cebeci -Ulus dolmuşuna biniyorum. Dolmuş dolu ve ben ayaktaki tek kadın yolcu olarak yolculuğumuz başlıyor. Dolmuşa binmeden paramı hazırlamak adetimi iki yıl önce, dolmuş durağında elimden param çekilince terk etmiş olduğumdan, ayakta çantadan cüzdan, cüzdandan para çıkartmak hayli zor oluyor. Kimseden bana yer vermesi için bir beklenti içinde değilim doğrusu. Bununla birlikte bu zorluğumu göz ucuyla fark eden diğer müşterilerin bana bakmamaya çalıştıklarını koyu renkli gözlüklerimin arkasından fark edebiliyorum, aynı zamanda dolmuştaki tek başı açık kadın olduğumu ve yaş ortalamasının benim yaşımın oldukça altında göründüğünü de. Buraya kadar hiçbir sorun yok… “Ne de olsa ben kadın haklarının bir savunucusu olarak kadınlara pozitif de olsa bir ayrımcılık yapılmasına kendimi bildim bileli karşı bir insanım” diye düşünüyorum “Ve pozitif ayrımcılık yapılacaksa bu dolmuşta, otobüste yer vermekten daha can alıcı bir konuda olmalı.”

 Bu düşünceler içinde yolculuğumuz sürerken bir duraktan başı kapalı 16-17 yaşlarında bir genç kız dolmuşa bindi. Binmesiyle birlikte iki genç erkek yolcu ayağa fırladı. “Buyur bacım” ….Ve “ bacı” oturdu. Otururken bana baktığını gördüm ama bakışlarına bir anlam yükleyemedim.

                Uğradığım hayal kırıklığının analizini yapmam dolmuştan inince de sürdü. Yer verme beklentisi içinde olmadığım halde neydi beni bu kadar rahatsız eden??? Sonra buldum: ben oturma beklentisi içinde değildim. Bana yer veren olsa bile oturmaya hevesli değildim. Ancak insanlar artık kendisinden yaşlı da olsa başı açık bir kadını “bacı” yerine koymuyor. Ona şekilde bile olsa saygı göstermiyor. Türk kültüründe kadının başı açık veya kapalı olanına farklı davranma adeti bulunmazken acaba hangi etkilerle bu noktaya gelindiğini düşündüm, düşündüm ve çok üzüldüm. İnsanların tutumundaki bu değişim bana özümüzle bağdaşmaz geliyor. Oluşmaya başlayan toplumsal yeni normlar S.O.S veriyor!!!

                Herkese saygı ve sevgilerle…

YORUMLAR

10 Ağustos 2012, 11.03
Başı açık kadına veya başı kapalı kadına karşı tutum büyük şehirden oluşundan kaynaklanıyor.(Ankara, İzmir, İstanbul) v.s Ben 20 yaşındayken İstanbul'da bir kadına yerimi vermek istedim. kadından çok şiddetli tepki aldım sana mı? kalmış bana yer vermek senin gibiler ini iyi tanırım deyip beni yerin dibine sokmuştu. bu bende kadına yer vermek için içimde fobi oluştu resmen korkar oldum . Şimdi çok temkinliyim. Ve benim kadına olan saygımdan hiç bir şey eksilmedi. Sizinde belirttiğiniz gibi oturmaya oturmaya meyil değilde gerçekten oturmaya ihtiyacı varsa (engelli hamile yaşlı) hiç tereddüt etmeden yer veririm Kars'ta otobüste minibüste kısacası toplu taşıma araçlarının hiç birinde ayakta bir kadın bulamazsınız.ve Anadolu'nun bütün şehirlerinde kadına hiç bir zaman kalmaz yada kalmamalı.   
10 Ağustos 2012, 11.23

Yazınızdaki düşüncelerinize katılmamak mümkün değil?Ayrıca gösterilen bu çift standardı esefle kınıyorum.

Ancak bekledi içersinde olmamanıza rağmen yapılmış olan bu tavır ve davranış sizi oldukça üzmüş bunuda yazınızda dile getiriyosunuz.

Bu olumsuz durumu ifade ederken ; keşke yıllar yılı üniversite kapılarında hakir görülen,sadece inancı gerekiği başını örttüğü için joplanan itelenen, okul birincisi olduğu halde insan yerine konmayan kardeşlerimizin neler çektiğinide ifade edebilseydiniz.

Çünkü sıkıntı ancak bize yansıyınca sıkıntı olmuyor,İnsana zahmet veren onu kıran inciten her türlü hareket davranış yanlıştır.Açık olsun örtülü olsun sonuçda söz konusu olan İNSAN'dır.

Umarım değerlerimizle birbirimizi kabul edeceğimiz günler yakındır.Selamlar...

10 Ağustos 2012, 12.33
GÜNAYDIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN.
10 Ağustos 2012, 15.08
Anlam veremedim bu yazıya öyle denk gelmiş bir durum. Neden kapalı açık diye Adlandırıldı ki? Yani genelde kapalılar ezilmiştir toplumda Örnek üniversitede, Kamu alanlarında.
Siz birde benim başıma gelene bakın,kaç kez başıma geldi kimseden yer istemeden öyle devam ettim yolculuğuma bakmadım da bana yer vermediler acaba  açık bir bayana verilmişmidir diye. Hem hamileydim hem kapalı? E şimdi ne diyelim? O kadar ki bebişim kucağımda olduğu halde yer veren olmadııııı :))Yuh artık diyelim bence :)
Dediğim gibi öyle denk gelmiş bir durum yazmak anlamsız ve ötekileştirme yapar gibi olmuş. 
10 Ağustos 2012, 15.33

Duyarsız bir toplum olma yolunda hızla ilerliyoruz. Fazla binmediğim halde toplu taşıma araçlarına yinede her seferinde görmüşümdür , gençlerin oturduğunu, büyüklerin ayakta yolculuk etmek zorunda kaldıklarını .Üstelik ön koltuklar gazi , yaşlı , engelli  ve hamileler için ayrılmışken. Birde kulaklık kulaklarında uyuma numarasıyla duyumsuzluğun örneğini veriyorlar. Gençler bizim gençlerimiz , onların hatalarını birazda kendimizde aramamız gerekmiyor mu  , eğitim ve öğretimin paralel gitmesi gerektiğini  ve aynı zamanda ailevi ve toplumsal değerlerin bireylere  işlenmesi gerektiğnii göz ardı ettiğimizden olabilir mi?.

 Açık veya kapalı müslüman veya değil ne fark eder ki sadece insan olmamız  yeterli değil mi yardımlaşmak için. . Eğer ki bulunduğum toplu taşıma araçlarında oturmuyorsam , ve yaşı önemli değil ayakta hamile  yada kucağında bebeği olan biri varsa , veya yaşlı biri bulunuyorsa hiç çekinmeden yüksek sesle aracın içinde seslenirim  onlara yer verilmesi için.( sessiz bir yapım olduğu halde bunu ben yapabiliyorsam herkes yapabilir.) Bu durum metropollerde daha fazla yaşanıyor, Anadolu da  yada küçük yerleşim yerlerlerinde gençler daha duyarlı , bu duruma  etken olan faktörler nelerdir tabiki irdelenebilir bu konu..

                                                                                                  sağlıcakla kalın..

10 Ağustos 2012, 16.29
Bir dönem ünlü bir mağazada satış departmanında çalıştım. Sabah 8 işbaşı yapıyordum ve çalıştığım yer alışveriş merkezi olduğu için geç saatlere kadar çalışıyordum. İş dönüşü bindiğim toplu taşıma araçlarında bulabildiğim yere hemen abanıyordum çünkü sabahtan akşama kadar ayaklarıma kara sular inmiş oluyordu. Yaşları benden büyük olan teyze-amcalara yer verme lüksünde değildim. Çünkü onlar gezmelerden gelirken ben afedersiniz ama kabaca bir tabirle "it kıçı yemiş gibi" mağazanın içinde sabahtan akşama kadar dört dönüyordum. O yüzden ben şimdi gençleri, görmeme ya da uyuma gibi numara yaptığını düşünmüyorum. Çünkü pek çoğu, benim  bir dönem çalıştığım gibi yoğun çalışıyor olabilir.

Diğer konuya gelince ben size öyle gelmiştir diye düşünüyorum. Neden ilk aklınıza gelenin bu olduğunuda merak ettim ayrıca:) Hadi diyelim siz bayansınız başınız açıktı ve size yer verilmedi. Aynı şeyi yaşlı bir erkek için nasıl ayırt edecekler? Onlarada bir bir başörtüsü takıp inançlarını sorguluyamayacağımıza göre:)


Son olarak kısa bir anımı anlatmak istiyorum. Bulunduğum şehirde süthane adı altında sadece süt ürünleri satılan yerler vardır. Kahvaltılık bir şeyler almak için girdiğimde süthane sahibi beni gülümseyerek, "hoş geldiniz hanfendi, buyrun ne arzu etmiştiniz" diye karşıladı.Evet hoş bir karşılamaydı ve bir an için, artık alışverişleri burada yapmamız gerektiğini düşündüm. Bu arada benim başım açık:) Ben istediklerimi sıraladıktan sonra peşimden ben yaşlarında bir bayan girdi içeri ve satıcının ona göz ucuyla bakıp "buyur ne istedin" demesiyle irkildim ve çok üzüldüm. Biraz önceki o nazik adam gitmiş, yerine kaba saba haddinin sınırlarını çizemeyen bir adam gelmişti. İnancı her ne olursa olsun, görünüşünden dolayı insanları yargılama yetisinde değiliz.

Yani sizin yaşadıklarınızı tersine döndüren pek çok şey yaşanıyor bu ülkede.
10 Ağustos 2012, 16.46
Kız güzel miydi? Belki kıza kur yapıyorlardır diyim de içiniz ferahlasın, diyecem ama bacım demişler :)

Şaka bir yana ne hissettiğinizi anlıyorum ama bir sorun daha var ki ayakta yolcu taşımak.Yasaklansın kardeşim seferleri mi artırırlar otobüslerimi büyütürler naparlarsa yapsınlar herkes aynı parayı veriyorsa herkesin eşit standartlarda yolculuk yapma hakkı var.Sonra da neden toplu taşıma araçları kullanılmıyor, trafik bu kadar azıtıyor?

Tabi esas konu şekilcilik, bize* hitap etmeyen insanlara farklı davranışlar uygulamamız vs.  Bu da insanlarda adalet duygusunun gerçek manada olmamasından ileri geliyor.Bunun örneklerini her yerde görebiliyoruz.

*sempatik olsun diye "bize" yazdım, ben öyle değilim aslında

10 Ağustos 2012, 17.19
benim analizim şöyle; ya siyasi kaygılarınız var ve  onu destekleyecek argümanlar arıyorsunuz  ya da  o kıza kur yapılmasına içgüdüsel olarak bozuldunuz..
10 Ağustos 2012, 18.21

DIGOR ve bilgegunes sizin tarafınızdan anlaşıldığım için teşekkür ederim:)

uludag016benden beklemek yerine siz de bir blog yazarak istediğiniz konuyu dile getirebilirsiniz. Sizin de eliniz klavye tutuyor besbelli..

Mirza78ben bir gözlemimi ve duygumu dile getirdim.Gözlemimin tarafsızlığı ya da duygumun samimiyetine inanmıyorsanız bu sizin tercihiniz.Siz bilirsiniz.

efil55 "günaydııııın" yorumunuzu iyi niyet içinde anlaşıldığıma bağlıyorum.Ama yine de çok emin olamadım.

NaturaLLy öyle yaşandığı için öyle adlandırıldı.Sizin başınıza gelen için de üzgünüm. Keşke yolculuğunuzda size ben rastlasaydım..İnanın hemen size yer verirdim. Ya da bebişinizi kucağıma alırdım:))

V_EDA_ ben 34 yıllık bir eğitimciyim.İnanın bunları öğrencilerime hemen hemen her derste konu ederim.

Zülal ben yaşadığımı paylaştım. Yaşlı erkeklerle ilgili bir gözlemim olursa burada yine paylaşırım söz..

Hizir sadece eşim başkalarına kur yaparsa bozulabilirm. gerisi beni hiç enterese etmez. Siyasi kaygılarım var evet....Sizin yok mu?????!!!!!!

Son söz olarak bir konuyu daha dile getirmek istiyorum. Ben öyle dolmuşa otobüse pek binmem. Kendi şoförlüğümü yaparak işe gidip gelirim.Ama  dolmuş otobüs kullanmadığım süre içinde "köprülerin altından çok sular akmış" diye düşünüyorum.

Sevgi saygı ile kardeşçe günler dilerim.

 

10 Ağustos 2012, 21.28
Olay bu şekilde gerçekleşmiş olabilir ama ana fikre kesinlikle katılmıyorum. Şöyle olabilir yer veren yaşıt  gençler hanımefendiye hoş görünmek için bu davranışı sergilemiş olabilirler. Ki bu durumda dolmuşa binen kişinin başı açık ya da kapalı olmasının bir şey değiştireceğini sanmıyorum. İnsanları var gücüyle çeşitlendirmeye çalışan onca kişiye rağmen bu tür düşüncelere kapılmamamız gerektiğini düşünüyorum.
10 Ağustos 2012, 21.30
Sevgili Ladin06 ,duygularınızı çok iyi anlıyorum ,ne anlatmak istediklerinizi de.Davranışı da kınıyorum.Anlatılan  siz biz değil.Ülkenin geldiği çok vahim olan bu manzara  .Yadırgamadım,yıllar önce açık bir kaç kişinin belediye arabasından  iteklendiğini hatırlattınız bana.Bazı arkadaşlarımın da gereksiz olarak fırsat deyip ,içindeki kinlerini kusmalarına üzüldüm.Başörtüsü sorunu hala var.Çoğunluk çözebilir.Dilerim çözümllenir ,bizler de bunları konuşmayız. Bizim değerlerimiz,örf adet ,gelenek ,göreneklerimiz var .Açık ,kapalı düşünülmeden büyüklerimizden örnek alarak uyguladığımız davranış biçimleri var,.Hizir arkadaşım galiba bilinç altı karşıt görüşü ile  Yaşadığını  blogunda paylaşacak özgüveni olan bir bayanın ,yer verilmesine tepkisinin olamıyacağını gözden kaçırmış.
10 Ağustos 2012, 21.48

   Efil'in yorumu  size  uygun düşüp düşmediğinden mi emin olamadınız.  Yorumlara karşı bile  şekilci davranmışsınız maalesef.

  Sadece şunu söyleyim;  Başı  kapalı biri  yazmış olsaydı   bu  bloğu eleştirirdim.Şu  şekilde eleştirirdim:Toplumun hassasiyetini kaşımanın nasıl bir getirisi  olabilir..  Başı açık    diye  böyle bir  önyargının    dolmuşta anlık oluşması mümkün değil derdim  o   başı kapalı  yazara..Kınardım   paylaşımın içeriğinden dolayı.  Kapalı açık ayrımını işlediği için.. hemde    emin olmadan, varsayım üzerinden bunu yaptığı için.Hele  de  siyasi kaygı  ağzından kaçmışsa;  '' ne  öyle bir dolmuş var,ne de    anlattığın   gibi bir yaşanmışlık  var , Olsa bile  burda  kimse senin  dolmuşuna gelmez '' ...  derdim o başı kapalı   yazara..

  Gelelim sana  arkadaşım. Farkınız yok benim nazarımda.Başı açık yada kapalı.. yorumumu kendine uyarlayabilirsin..

  Varsayım olmayan,  şu bakış açısına  ne dersiniz..Yaş ilerleyince ,ilgi azalıyor :)) Kendimden biliyorum .

10 Ağustos 2012, 22.13
Çok yalın, çok net ifadelerle anlattığınız başınıza geleni, bence olması gerektiği gibi düz anlamıyla okudum.
Üzüntü ve kaygılarınızı paylaşıyorum Ladin.
Tamamen bilge gibi düşünüyorum; "Bu da insanlarda adalet duygusunun gerçek manada olmamasından ileri geliyor."

Bazı yorumları okuduğumda aklıma düşüveren bir şey oldu, paylaşayım:
Pek sevmediğim bir gazetecinin köşesinde sevdiğim bir bölüm vardı; "Ne zaman adam oluruz?"
-Konu ile alakalı- kendi yanıtım:
Doğruları, farklı yanlışlarla örnekleyerek -doğrudan koparıp- yanlışlatma çabasına girmediğimiz zaman...

Sevgiler
10 Ağustos 2012, 22.31

Sevgili Ladin06;

BAŞI KAPALI ; 16-17 yaşlarında bir genç kız dolmuşa bindi demeyip sadece 16-17 yaşlarında bir genç kız  dolmuşa bindi deseydınız eminim ki bu kadar tepki almayacaktınız ve yorumların boyutu da farklı olacaktı....Ama ; ATILAN OK, SÖYLENEN SÖZ GERİ GELMEZ

 (kendimden biliyorum. Öyle dikkatli ki burdaki blogseverler anında infaz ediyorlar:)))))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 Ağustos 2012, 22.53

Sevgili yarenxx ve Sat_Agraha, anlaşılmış olmanın hazzını yaşatan sizlere sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum.

Beymen33 yorumunuzu ilgi ile okudum.Özellikle başı kapalı yazarla sözümona diyaloğunuzu.Acaba içinden kendime ne alabilirim diye baktım önce..Ancak o ikinci paragrafın dört,beş ve altıncı satırı yok mu? İşte oraya gelince şok geçirdim ve mesajınızın tümüne kendimi kapatıverdiğimi farkettim. Size söylenecek tek sözüm var..Bir atasözü: Kişi karşısındakini kendi gibi bilirmiş.

11 Ağustos 2012, 00.07
Bu yazıdaki tepkiler de alkışlar da bir ötekileştirme olmadığı sürece normal. Namusun başta değil kafada olduğuna dikkat çekelim önce. Kimsenin saçı ötekini ilgilendirmez, kendi tercihidir. Bu olay bir tesadüf de olabilirdi demek isterdim, yani yer sunulanın dış görünüşü buyur edenin fikri zikri... 
Beni en çok ilgilendiren dayatmalardır, pembe otobüse tıkılmadığımız sürece yani. Cevabi yorumunuzda Ladin, '' ben öyle otobüse dolmuşa pek binmem, kendi şoförlüğümü kendim yaparım'' demişsiniz ya, binmediğimiz otobüsler renge dönüşünce bunun da bir önemi yok biliyor musunuz. Sizi çok iyi anladım ve aslında itirazınızın da ayakta kalmak değil ayak altına alınmak olduğunu biliyorum.
Bir son söz de Strawberry sana:)  Ladin bindiği dolmuşta ne olmuşsa onu dile getirmiş ve anlattığı şey zaten o durum. Blog okuyucuları tepki verir eleştirir diye yazı yazarsak ne önemi kalır ki. Kalır kalır gerçi, samimiyetsiz bir isim kalır. Eleştirilmek de eleştirmek de kötü bir şey değildir, ki dozunu aşmadıkça kişisel hakarete varmadıkça. Sevgiler benden de.
11 Ağustos 2012, 03.05
evet simdiki gencler bunu yapiyor ama yine bunun ucu biz bayanlara dokunuyor malesef.   yurt disindayim burda toplu tasitlar  otobusler bombos sayilir. ancak tramvaylar belirli saatlerde ozellikle unuversitelilerin cikis saatlerinde tiklim tiklim  60 kisilik  oturagi olan ayakta olanla 125 kisilik kapasitesi olan tranvaya binmek bile mucize bazi saatlerde. benim sansim iyi ilk duraktayim unuversite ucuncu durakta gencler okadar yoruluyorki bazen sabahtan aksama kadar  beyinleri fizikleri ama yinede hos degil  yasli ve hamilelere uyuyor numara yapmalari bize  buyuklerimiz gencler yorulmaz derdi biz yorulmazdik yorulurduk ancakkk simdi anliyorumki ilerki yaslarda sadece yorgunluk yok halsizlik  ve rahatsizlikta var bel fitigim ve siyatigim var bazen oyle agrim oluyorki bacagimi kesmek   ciglik atmak istiyorum durdugum yerde terler icinde kaliyorum ancak yer bulup dinlenmek ne mumkun kapaliyim sadece fr da kapali olmakta turk olmakta yabanci olmakta basli basina rasistlik zaten   ama yinede uzerime alinmiyorum cunki bu duyarsizligi bana  yapan elleri ayaklari titriyen  yaslilarada yapiyo kucaginda cocugu olanada hamilelerede.biz erken bindigimiz icin oturup dinleniyoruz cocuklarimla gencler binince hep anlatirim bir buyuk bindiginde yer verin diye ve  ufakken kucagima alirdim  baktim benden yaslimi kucagimda cocuk olmasina ragmen icim sinmez cocugumla kalkar yer verirdim tsk lerini sukranlarini sunarlardi inecegim sanirlardi baktilar inmiyorum soruyolardi oturmak istermisiniz  cok incesiniz diye .en son tr ye gittigimde  benim uc cocugum var yanimizda halam vardi bes bilet aldim gectik yerimize genc bir bayan geldi bir yasindaki cocugada aldi bilet sasirdim cunki o cocuk  oturagi olmadan kemersiz yere nasil oturucakkki? ilerdeki duraktan yasli bayan  bindi bos koltuga gecmek istediginde genc bayan oranin parasinin odendigini oturamiyacagini soyleyince ben sok oldum kadin ozur dileyip geri cekilceginde oglumu kucagima aldim   yanima davet ettim  allah razi olsun dedi. biraz ilerden bir cocuklu bayan bindi ayni oldu buyuk kizimdan ufakligi kucagina almasini rica ettim  yer verdik aynen tsk aldik genc bayan parasinii odedim oyle ters ters bakmayin bana esim yanimda kimsenin oturmasini istemediginden yandaki koltugun parasini odememi istedi bos durucak kimse gecmicek emri verdi benimde hosuma gitmiyo cevabi verince o bayana olan bakislarin hedefi degisti. sukurki elimden geldigince kulturumuzu asilamaya calisiyorum evlatlarima  parasini verdik oturun desem buyuduklerindede ayni olucaklar odedim hakkim. hakkimi sonuna dek savunurum karsimda kim olursa olsun  vay dogrucu kabul ediliyor oysaki  ses gumus ise sukut altindir hakli haksiz  sen ve yaradan biliyor daha fazla sahide ne ihtiyac varki  ancak gunumuz gencligini yetistiren bizler galiba fazla simartiyoruz bay bayan yasli hamile  acik kapali buna bakan yok  sizin  sahit oldugunuz eminim kur yapmak icindi.  zaman gectikce simdiki gencleri bile ozluyecegiz diye dusunuyorum git gide asi gencler yetistiriyoruz malesef. yureginize saglik
Yorum yapabilmek için ÜYE GİRİŞİ yapmalısın