gamyun.net'i doğru görüntüleyebilmek için tarayıcını güncellemelisin, güncelleyemiyorsan başka bir tarayıcıyı ücretsiz yükleyebilirsin.

BLOG

KADININ İHANETİ..

28 Ağustos 2012, 12.53
A- A+

İhanetle ilgili araştırma yapan uzmanlar; ‘’ Eşiniz yanınızdayken sıkılmaya başlıyor ve kaprisli ya da sinirli bir ruh hali gösteriyorsa; bir damla suda fırtına koparıp, en küçük şeylere kızıyorsa , aklı bir başkasında olabilir ‘’ diyorlar..

 

Erkeklerin ihaneti diye başladık söze....Ardından eli mahkum , kadın ihaneti gelecek...Gelecek gelmesine de sorgulamak lazım nedenlerini, niçinlerini...Neden bir kadın kocasını ya da birlikte olduğu erkeği aldatır ?? Ya da 40 yıllık eşine neden ihanet eder??( 40 yıllık lafın gelişi elbette )

 

Aldatma ya da ihanet dendimi akla ilk olarak erkeğin ihaneti gelir..Aldatan taraf ilk etapta erkek gibi görünse de , yapılan araştırmalar ortaya koymuştur ki ; kadınlar da en az erkekler kadar aldatıyor !

 

Kadınlar arasında bir araştırma yapmışlar ve sormuşlar ‘’ neden aldattınız eşinizi ? ‘’ ya da ‘’ neden eşinize ihanet etme gereği duydunuz’’ diye...Büyük bir çoğunluğun cevabı ayni olmuş..Eşlerinin de zamanında kendilerini aldattığını ve aslında bunu hakettiklerini vurgulamışlar...

 

Uzun yıllar  nedeniyle; heyecanını yitirmiş evliliklerde daha çok görülse de, çok uzun bir geçmişe dayanmayan evliliklerde de sebebi ayni gerekçelere dayanan ihanetler görülebilmekte.. Her yaştaki kadın ya da erkekte ,  ihanet olayına tanık olunabilmekte...Günümüzde ihanet eylemi erkeklere özgü bir davranış olmaktan çıkıp kadınlara da giydirilebilen bir eyleme dönüşmekte...Tek fark; ikisinin aldatma(ihanet) nedenlerinin farklı sebeplere dayanması...

 

Araştırmalara göre kadınların aldatma nedenlerinden bazıları şöyle sıralanmış......

1-      İlk neden erkeğin anlayışsızlığı + ilgisizliği +  Nasılsa artık karımsın, benimsin zihniyeti

2-      Erkeğin gereksiz kıskançlık gösterileri....

3-      Kilo aldın, bakımsızsın vb nedenlerle sürekli aşağılanıp ;  ‘’ beni de beğenenler var’ ‘ şeklindeki fiziki duruşu  ispatlama içgüdüsü....

4-      Eşinin özbakım ve temizliğe önem vermemesi ( örneğin; koca göbeğiyle , tv karşısında saatlerce uzanıp , göbeğini kaşıya kaşıya film ya da maç seyreden bir koca kadına inanılmaz itici gelmekte ve bu durum da cinsel uzaklaşmayı tetiklemektedir...Ardından da ihanet gelmektedir)

5-      Belki garip gelecek  ama  özel  günlerin  unutulması( evlilik yıldönümü  ya da doğum günü  vb)ihanete çanak tutan nedenler arasında...

6-      Kadınlar bir de; erkeklerin aksine günübirlik bir ilişki için değil ; uzun süreli ve duygusal bağları kuvvetli olan bir ilişki yani aşk yaşamak için eşlerine ihanet ederler...

ÖZETÇESİ ŞU:::::

Mutsuzluk  +  yeni partnerinin ( ki kadınlar genelde eşlerini mesai arkadaşlarıyla aldatırlarmış!!!!) zeki olması  +  tatminsizlik  +  eşin ihmali  +  şefkat arama  +  ‘’gencim güzelim beni hala beğenenler var’’ şeklindeki kendini kanıtlama isteği  +  kendisine ihanet eden kocasından intikam alma arzusu  +  kariyer basamaklarını hızla tırmanma  vs, vs kadın ihanetinin nedenleri arasında sayılabilir....

 

Son olarak , objektif bir gözle bakarak diyorum ki ; ihanette  cinsiyet ayırımı yoktur...Kadının da , erkeğin de ; haklı ya da haksız, geçerli ya da geçersiz nedenleri vardır ihanet etmek için...

Sevgiyle kalın..................................... (STRAWBERRY_06 )

 

 

 

YORUMLAR

28 Ağustos 2012, 13.08
her ihanetin bir sebebi var, ama benin anlayamadığım şu, her şeyi  ile mükkemmel olan biri niye aldatır yada hangi duyguyla aldatır, burada her iki cins için de geçerli,
ama şu bir geçek ki ihanet eden kendine ihanet etmiş oluyor, onurunu gurunu ayaklar altına alıyor demektir, istisnalar kaideyi bozmaz ama genelde baktığımızda her ihanetin bir sebei var. kendince bu  bahanelere sığananların yanında hiç bir sebeb olmadan aldatanlara ne demeli, ve  bence kadın istemedikten sonra erkek aldatamaz, verici olan ve kabul eden  kadın oluğu müddetce erkek aldatmaya daha meyilli,
kısaca bir erkeği yoldan çıkaran kadındır, kadın isterse olur istemezse  asla olmaz
sevgilerimle
28 Ağustos 2012, 13.25
İhanetin asla sebebi olmamalı bence bakın bende eşime ihanet ettim ama sebebi asla olmadı ve kendim gittim anlattım.. sonrası kabustan beter cehennem azabı gibiydi keşke lerle yıllardır kendimi yedim bitirdim. kendi yaptıgıma mı üzülsem yoksa ihanetin bedelinin intikam olarak geri dönmesinemi çok acı çektim fakat en sonunda şunu anladım ihanetin asla sebebi olamaz salgılarımla ....
28 Ağustos 2012, 13.48
eğer araştırmalarda oran eşit gibiyse, gerçekte kadınların ihaneti daha fazladır diye düşünebiliriz. çünkü; ihanetini itiraf eden kadın sayısı erkeklerden çok daha azdır.
28 Ağustos 2012, 14.32
ihanet kadın içinde erkek için çok çirkin. ama evli bir kadında daha mide bulandırıcı geliyor bana. sonuç olarak evli kadın bir annedir. Olaya biraz daha duygusal bakmak gerekıyor diye düşünüyorum. Sadece kocayı aldatmakla kalmıyor aslında en büyük ihaneti o yavrulara yapıyorlar. Ha mazeret cok tabi sıralamıslar ama bunun çözümü ihanet mi yoksa yolları ayırıp kendi yolundan gitmek mi? kimse bu kadar zayıf olmamalı bence, kendini bu kadar küçültmemeli kimse. Yalnız kadını kötülüyorum sanmasın kimse. Erkeğinkide en az onunki kadar kötü. Ama dediğim gibi kadın ANNE....
28 Ağustos 2012, 16.16
İhanet için geçerli sebep bulamıyorum. Olmuyorsa bitirirsin .Bitiremiyorsan çözersin ,çözemezsen bu yolda ölürsün.
28 Ağustos 2012, 16.40

 ''İhanetin  cinsiyeti  ve milliyeti yoktur.Rakamsal  değeri de yoktur.''   demiştim.Aynı  sözlerimi  burdada tekrar ediyorum.

 İşte buyrun okuyun. İnsanın kanına  dokunuyor değil mi? Hiç  şık bir içerik değil.Erkek yada  kadın farketmiyor.Sebeblerinde, eylemlerinde ne  kadar  utanç verici olduğunu görmek için  sadece  hayatımıza  uyarlamamız yeterli.

  Cinsiyet gözetmeksizin konu irdelendiğinde  toplumsal  değerler  yazının ana temasını oluşturuyor  ama   herhangi bir  cinsiyet sözkonusu edilince , ana temanın da mesajında seyri değişiyor...

  Bakış  açımızı;  siyah yada beyaz üstünden değil, siyahla beyazın  kesiştiği yada birbirine  en yakın olduğu  noktadan yaparsak, cinsiyet toplumsal konularda herzaman 2.planda  kalır.Kalmalıdır da.Esas  olan  fikirler,  düşünceler  ve ortak payda da buluşabilme kabiliyetidir.

   Strawberyy;  bir sipariş  daha versem ilerleyen günler için:))

  İhanetin  sınırlarını   tartımaya açacak bir  blog yazarmısın :)  Ne bileyim  ,  eşli oyun oynamak ihanetmidir? mesela:))   yada  ruhen ihanet,  fiziki  ihanetle eşdeğermidir?

  Şimdiden teşekkür  ederim ,  olumlu yada  olumsuz  cevabına.

 

28 Ağustos 2012, 16.46
DüŞ__PeRiSi kardeşim okadar güzel yorum getirmişki katılmamak elde değil .

TEVAZU kardeşim sizide cesaretinizden dolayı kutlarım bu kadar hassas konuyu irdelediğiniz için.
Biz ebeveynler  çocuklarımızın aynasıyız bizde ne görürlerse inanın onu yapacaklardır onlara çirkin görüntüler vermeyelim ltf.

Bir anlık heves uğruna  Vicdanımızı bir ömür boyu rahatsız edecek bu gibi çirkinliklerden uzak durmalıyız diye düşünüyorum.

Gelelim sanal aldatmalara sözüm ona,  SANAL  ilişkiler diyorlar adına hayır kardeşim bu her ne kadar sanalda olsa bizler gerçek değilmiyiz o nedenle kandırmayalım kendimizi lütfen.

Nede  güzel demiş   HÜNKAR HACI BEKTAŞİ VELİ.. ELİNE,BELİNE,DİLİNE.....

Kalın sağlıcakla...
28 Ağustos 2012, 17.58
BENCE ARANIZDA HİÇ BİRŞEY YAŞANMASA DA, HERHANGİBİRİNE KARŞI EŞİNİZE HİSSETTİĞİNİZDEN DAHA FAZLA HEYECAN HİSSETMEK ONUN İÇİN+ONUN DİKKATİNİ ÇEKMEK İÇİN BİR ŞEYLER YAPMAK YANİ DUYGUSAL ALDATMA !!! 
 BİR GECELİK İLİŞKİDEN DAHA ACIDIR ... :(
28 Ağustos 2012, 18.02

ihanetin asla haklı veya haksız bir gerekçesi yoktur ihanet sadece nefsi arzuların ve hayvaniii şehvetin peşine düşüp yapılan çirkin birolaydır.minareyi çalınca kılıfına uyduyorlar yok sen cekici degilsin yok sen bana ilgi gostermiyorsun  vayy efendim sen benim dogum gününü unututun  hepsi yanlış  olayı masumlaştırma ihanet ihanettir Allah bizi affetsin!!!

28 Ağustos 2012, 18.29

İHANETİ KİM DESTEKLEYEBİLİR Kİ....Tüm yorumcuların da yorumu bu bağlamda zaten...İhanet ettim diye itiraf edenler bile pişmanlık dolu....Keşke sözlüğümüzde bu kelime yer almasaydı....Belki o zaman insanlar anlamını bilip uygulama yoluna gitmezlerdi....

 

beymen  bir sonraki blogta ; ihanetin sınırları varmı? varsa eğer nereye kadar?

ruhen ya da beynen ihanetmi? yoksa fiziken ihanetmi? onları tartışalımmı?

bloğumu okuyanlar ya da yorumlarımı sakın ihaneti destekledigim gibi bir yanılgıya düşmesinler..HELE HELE DE BİR ANNE OLARAK KADININ İHANETİNİ ASLA AFFEDEMEM...ERKEĞİN İHANETİ DE KABUL EDİLEBİLİR BİR DAVRANIŞ DEĞİL AMA KADIN İHANETİ ÇOCUKLARINA YAPILAN  İHANETTİR DİYE DÜŞÜNÜYORUM

28 Ağustos 2012, 19.05
TEVAZU___
NEDEN ERKEK İHANET ETTİĞİNDE ÇOCUKLARINA İHANET ETMİŞ OLMAZ MI? HATTA DAHA ACISI ÇOCUKLARININ ANNESİNE !!! 
YANİ HER İKİ TÜRLÜSÜ DE AİLE BİRLİĞİNİ BOZAR, LÜTFEN ERKEĞİN ELİNİN KİRİDİR DÜŞÜNCESİNDEN UZAKLAŞIP, EŞİT DAVRANALIM...
DOĞRULAN MI SAYGIYI HAKEDER, DOĞURAN MI ?
ERKEK İHANET ETTİĞİNDE ONUN SOYUNA SOY KATANA, DOĞURANA İHANET EDER, KADIN DOĞURDUĞUNA!
BENCE İHANET KADININ Kİ YADA ERKEĞİN Kİ OLARAK HİÇBİR ŞEKİLDE AYIRILIP HAFİFLETİLEMEZ..
'' KADIN ANNE İSE ERKEKTE DELİKANLIDIR! ERKEKTİR NİHAYETİNDE; GÜVENİLEN,SEVİP-SAYILAN, KENDİMİZİ VE ÇOCUKLARIMIZI EMANET ETTİĞİMİZ, BİZİ KORUYUP KOLLAMASI GEREKENDİR...
SAYGILAR ...
28 Ağustos 2012, 20.23

Konu,yazı ve yorumlar çok güzel sadece anlayamadığım evli kadının ihaneti evli erkeğin ihanetinin yanında daha ağır gösterilmeye çalışılmış bazı yorumcu arkadaşlar tarafından, kadın anneyse,erkek baba söylermisiniz hangisine olmasada olur diyebiliyorsunuz, erkeğin elinin kiri düşüncesinden arınalım, kadın aynı zamanda çocuklarına da ihanet etmiş sayılıyorsa bu aynen tıpatıp erkek içinde geçerli, ne erkeğin ne de kadının haklı bir sebebi olur, yaa affetmeler her iki cins içinde bir günde bu konuyu irdelerseniz sevinirim Tevazu arkadaş,affedilmeli m-i afedilmemeli mi,afedeninde afedileninde düştüğü durum çekilen sıkıntılar vezoraki yürütülen evlilikler  (sadece aynı evi paylaşıp aynı hayatı paylaşamayanlar)başlık bu olabilir,eline sağlık sevgiyle kalın

Şu anda aklıma geldi bir arkadaşta sanal aldatmalardan bahsetmiş bir gün tanımadığım bir oyuncuyla oynuyorum resmine yakından bakmak istedim ve özelini açtım şöyle yazıyordu  Bu dünyada ;seninle yaşadığım günah kadar beni bu dünyada  hiç bir şey  mutlu etmedi...

Bu pisliğin sanalı da gerçeği de aynı olmalı

 

28 Ağustos 2012, 21.38
Düş_Perisi:"Yalnız kadını kötülüyorum sanmasın kimse."

Sandık bile.
28 Ağustos 2012, 22.34

Muhtemel bir ihtimaldirki yaptığım yoruma avazı çıkıncaya kadar bağıranlar olacak ama olsun... Bu çok önemli meseleyi blog'ununza taşımanız çok iyi olmuş yüreğinize sağlık...


 


Maneviyatın olmadığı medeniyetlerde her zaman, mutlaka ama mutlaka yıkım meydana gelmiştir; (bunun islam tarihiyle bir alakası yok) Nikah akdi dini veya resmi her ikiside resmiyette ve islamiyette aynı şeydir; Nikaha sadık kalınsa ne erkeğin nede kadının altadmasına gerek kalmaz...

29 Ağustos 2012, 00.02

İhanet eden kadın toplumda ; akıl almaz bir şekilde hakir görülürken, ihanet eden erkeğe '' yürü aslanım kim tutar seni '' diyerek sırtını sıvazlayan  anlayışa ne demeli acaba????

 

29 Ağustos 2012, 13.43
Bir önceki blogda belirtmiştim ihanet konusunda ne düşündüğümü, tekrarlamayacağım onları.
Olabilir, gönül başkasına düşebilir, beden başka bedeni isteyebilir, buna tamam ama "Hem o, hem bu" dersen olmaz. Yok öyle yoğurt bolluğu "İnsan Kitabı"nda.
Olmuyorsa olmuyordur; ayrırsın yolları efendi efendi, sonra gider ne yapacaksan yaparsın.

Ama bakıyoruz, bu işler oluyor, çok yüksek yüzdelerle hem de. Şahsen hangi cins olursa olsun kabul edilir iş olmasa da istatistikler yüksek yüzdeleri işaret ediyor.
Kimin ne ettiği, hangi cinsin daha fazla yüzdesinin olduğu, hafifletici nedenmiş gibi sunulan geçerli ya da "Kısmi geçerli" sayılan gerekçelerle, "İyi, peki madem..." iki yüzlülüğü de hiç ama hiç önemli değil benim bakışımda.
Benim burada kafamın takıldığışey; neredeyse herkes "Puuu pislik!" derken KİM YAPIYOR ARKADAŞ BU İŞLERİ?!:)

Basit anket:
Ben yazana kadar, -ben dahil, 2. kez yazanlar hariç-
14 kişi yorum yapmış.
11 kişi "Olmaz, kabul edilir şey değil." içerikli yorum yapmış.
-Bu arkadaşları " ihanet etmemişler" varsayıyoruz.-
2 kişi, fikir belirtmemiş tam olarak.
1 kişi de "Yaptım" demiş.
-Servet Baba, yazmadan duramadım, affedin. Yaptın hadi, ne gidip, iyi bir iş etmiş gibi yetiştiriyosun da kadını da kendini de huzursuz ediyosun arkadaşım?:) Siz buna dürüstlük dersiniz, benim aklıma "Müşteri kızıştırmak." geliyor ama savuyor ve tecrübesizliğinizdendir diyorum. :)
Ve merakımı mazur görün lütfenı; "Sonrasında çok acı çektim." demişsiniz yani. Neyin sonrasında? Vicdan eziyeti çektiren ihanetinizin mi, yoksa açıkladıktan sonra eşinizin size ettiği eziyetin sonrasında mı? Hani hiç duyurmasaydınız o kadar acı çekmez tatlı anı diye saklar mıydınız? Bu iki acı çok farklı.-

Şimdi, bu mini anketi baz alırsak ki, diğer anketler de aşağı yukarı bu yolla yapılıyor, her 14 kişiden 1 kişi aldatıyorsa yani, bu oran yaklaşık %7'yi gösterir. -Matematiğim pek kötüydü, umarım doğru hesaptır, yoksa rezil olduk.:)-
Yani her 100 kişiden sadece 7 taneciği aldatıyor gibi, bu konuda oldukça mazbut, ahlaklı yaşayan  bir toplum portresi çizilir. Ama istatistikler daha yüksek oranlar koyuyor madem tekrar sorarım: -Ya sahtekarız, saman altından su yürütüyoruz, ya da bu istatistikçiler vır vır edelim diye kaos yaratıyor.(Pp)-
O ZAMAN KİM(LER) YAPIYOR ARKADAŞ BU İŞLERİ?:)))
Bu günkü geyik kovalama görevimi burada sonlandırıyorum.:)

Ama ciddi olarak bazı yorumlar çok tuhafıma gitti.
-Bir hanım- Düş Perisi,
"ihanet kadın içinde erkek için çok çirkin. ama evli bir kadında daha mide bulandırıcı geliyor bana. sonuç olarak evli kadın bir annedir. Olaya biraz daha duygusal bakmak gerekıyor diye düşünüyorum. Sadece kocayı aldatmakla kalmıyor aslında en büyük ihaneti o yavrulara yapıyorlar." demiş.
Erkek yapınca o kadar "Mide bulandırıcı" gelmiyor yani size.
İyi de bu evli, çocuklu erkekler neci?
Robot mu? Sperm Bankası olarak mı kullanılıyorlar? Biyolojik Çocuk Üretme Merkezi'nin ürettiği "kULLAN AT" mamuller mi?
Bunların, çocukları üzerinde iyi ya da kötü etkileri yokmu?
Kısacası Şam Babası ne demek?
Baba ne demek?

-bir bey- gazeteci045,
"bence kadın istemedikten sonra erkek aldatamaz, verici olan ve kabul eden  kadın oluğu müddetce erkek aldatmaya daha meyilli,
kısaca bir erkeği yoldan çıkaran kadındır, kadın isterse olur istemezse  asla olmaz" demiş.

Arkadaşım neden kendinizi o kadar yok sayıyorsunuz?
"Hiç" misiniz siz? Bu dünyadaki varlık nedeniniz ne?
Sürekli yeşil yanan trafik lambaları mısınız ki gelene "Geç", gidene "Eyvallah" diyeceksiniz?
sorularını peşpeşe getirebiliriz, tabii eğer, bir erkek, kendi suçunu pervasızca karşı cinse yükleme ve bunu yutturduğunu sanma ahmaklığında değilse...

Her aklı başında İNSAN, kendi yaptığından kendi sorumludur. Çünkü irade denen şey insani bir özellektir ve her bireyde ayrı kişisel özellikte arzeder.
Bence erkekler, bu konuda da kabağı kadına patlatıp, kadınları "Kendilerini yoldan çıkaran cadı", kendilerini de "Kadınların durmadan iğneler batırarak canlarını yaktığı zavallı  Voodoo Bebeği" olarak kabullenmekten vaz geçmeli, kendi dürüstlüklerini sorgulamalıdır.
Kısa not: Bu son iki yoruma verdiğim tepkiyi aslında beyler vermeliydi.;)

Tevazu teşekkürler.
29 Ağustos 2012, 15.25

Sat_Agraha  arkadaşım...Uzun ve anlamlı yorumuna teşekkürler...

Bir yorumcu arkadaş ;  N_R_Y_ NİCKLİ  arkadaşın ; benim bloğuma ithafen yazdığı nerdeyse ayni başlıklı  bloğuna yorum yaparken  kullandığı cümleler aynen şöyle:

'' Hah bu konu tam blogluk genel bir konu; ve yazarsam yorum alır gibi konulardandır.'' Lastik konulardandır'' . Ben ;  böyle bir söylem de olsa yorumlar arasında , zaman zaman toplumun bu kanayan yaralarına parmak basmaya devam edeceğim...

ESEN KALIN

29 Ağustos 2012, 20.34

Yorumcular içinde yer aldığım  için  cevap hakkıı doğmuş.:)

 Öncelikle anketindeki  matematiksel işlem  doğru Sat_Agraha. Fakat  veriler    gerceği yansıtmayacak kadar yüzeysel.

  Ben sigara  kullanan biriyim.Ama   blogda   ve    reelimde  sigaranın zararlarını her  fırsatta  dilede    getirmekteyim.  Sigaranın zararını dile  getiren  herkesi  sigara  kullanmıyor şeklinde anketin içine sokarsak;  sigara kulanmayanlar  ülke  nüfusunun %99  una  denk gelir. Yorumlarında yaptım  yada  yapmadım   şeklinde   açıklama yapmak durumunda değil kimse. Fikirlerini beyan eden yorumcular sadece fikirlerini beyan etmekle de   katılım sağlayabilirler.Fikirler  ölçü  olamaz.

  Bana gelince;   zaten    bir  blog  daha sipariş ettim.İhanetin sınırları ile ilgili.Bir çok yorumumun içine bizzat  kendimi sokan ben,bu  2 blogda sokmadım.Sipariş ettiğim blogla sınırlar en azından burda  tartışılarak belirlensinki bende  ihanetin içinde  ne kadar var olmuşum  göreyim diye. Yaşamımdan  hikayeler sunup,   bunu da paylaşırdım zaten.Üstelik bunu istediğim için,mecbur  olduğum için değil. Zaten kimse  mecbur  değil, özelinden,  varsa  geçmiş hatalarını  burda masaya  yatırmaya.Bu  durumdan  sakınanlarda    ikiyüzlülük etmiş olmaz.

  Kimlere tepki verdiğin önemli değil; ama farkındamısın  ne için tepki verdiğinin :)) Sonra da  beymene  şövalye   dersin ...   Erkekler  hedef  alındığında  tepki  gösteriyorum diye :))  Umarım beni  daha iyi anlıyorsundur şimdi.  Konu  ihanet ise İhanet tartışılmalı..''  yok erkeğin ihaneti, yok kadının ihaneti başlığı  atılarak  değil. Ama erkeğin ihaneti  başlıbaşına  konu edilir  ve  ben şövalye  gibi algılanırsam, talep ederim 2. blogu :)  ki   daha net anlaşılsın genellenip hedefe  konan erkekler ve   tepkileri  diye .:))  Sende pekala  koydun tepkini  dişi şövalye gibi:)

30 Ağustos 2012, 14.44
         Bende beymen ve Satagraha yı canlı düelloya davet ediyorum. Eminim çok hoş ve keyifli  bir tartışma olacaktır.smile Resmi
31 Ağustos 2012, 03.49
ben de hodri meydan diyorum  beymen33  ve Sat_Agrahaya ........:))))))))).
Yorum yapabilmek için ÜYE GİRİŞİ yapmalısın