gamyun.net'i doğru görüntüleyebilmek için tarayıcını güncellemelisin, güncelleyemiyorsan başka bir tarayıcıyı ücretsiz yükleyebilirsin.

BLOG

MERHAMETLİ OLALIM !!!

19 Şubat 2013, 20.56
A- A+

Yorgun köpeğin susuzluktan dili çıkar. Bir kuyunun yanında durur. Kuyu o kadar derindir ki içemez. Adamın biri köpeğe acır ve ayakkabısı ile kuyudan su çıkarıp ona  verir. Bundan dolayı Allahü Teala adamın günahlarını affeder. Merhamet ; bir kimsenin veya bir başka canlının karşılaştığı kötü durumdan dolayı duyulan üzüntü ve acıma duygusu diye tanımlanıyorsa ; işte tam da bu örnekte olduğu gibi adamın köpeğe beslediği his de merhamet diye tanımlanabilmektedir.

 

Hayat ne yazık ki güllük gülistanlık değil. Refah içinde , mutlu huzurlu yaşayan insanlar yanında ; acı çeken insanlar da var. Etrafımızdaki bu acı çeken ( fiziksel ya da ruhsal ) insanların acılarına kulak verdiğimiz, onların acılarını yüreğimizde hissettiğimiz, yardımcı olabilmek için onlara yöneldiğimiz ölçüde sağlıklı bireyleriz demektir. İnsan olmanın gereği; acı çeken , ağlayan, çaresiz insanların çektiği ızdırapları yüreğimizde hissetmek ve merhametli olmaktır. Merhametini kaybedenler galiba insanlıklarını  da kaybetmişler  demektir.

 

Sevgi nasıl ki sevgiyle karşılık buluyorsa; korku korkuyu nasıl besliyorsa; merhamet de merhameti doğurmaktadır. Hz. Muhammed’ in bir lafı vardır, ‘’insana merhamet etmeyene Allah da merhamet etmez’’ diye.Sanırım merhametin önemi ve güzelliği bu cümle ile çok güzel vurgulanmaktadır.

 

Günümüzde maddi imkanlar eskiye göre git gide çoğalmaktayken ne yazık ki  ; insani değerler de  gitgide azalmaktadır. Görsel ve yazılı basında her gün onlarca kötü olayı (şiddet, tecavüz, cinayet vb )izlerken   ; gördüklerimiz karşısında  kafamızda bazı soruların oluşmasını engelleyemiyoruz.’’ Acaba her gecen gün neden merhamet duygusundan uzaklaşmaktayız, neden bu kadar insafsızız ? ‘’ demekten alamıyoruz kendimizi.

 

Merhamet acıma duygusudur. Merhamet; insanların onur ve saygınlıklarının çiğnenmesine , hor görülmesine karşı durmaktır. Nasıl ki şiddet bir acizlik, bir güçsüzlük örneği ise,ahlaki erdemlerin en büyüklerinden biri olan merhamet de gücün simgesidir. Yani şiddet ve merhamet birbirlerine zıt kutuplardır. Merhamet doğuştan gelen bir haslet midir? Kesinlikle değildir. Merhamet; ailelerimizin rehberliğinde  bizde oluşan bir duygudur aslında ;çünkü baskı ve şiddet yerine , merhametin harçları olan sevgi , saygı ,hoşgörü ve şefkati bizlere öğreten onlardır.

 

Sadece biz insanoğlu değil doğa bile merhametle yoğrulmuş değil midir yaşadığımız alemde ? Şefkatiyle solucana, karıncaya , köstebeğe kucak açan toprakta bile merhamet saklı değil midir. Kanatlarını gerip yavrularını ısıtan serçede ,  hatta yavrularına yiyecek taşıyan kırlangıçta bile  merhamet duygusunun  yoğun bir şekilde yaşandığına şahit olmuyor muyuz sıkça? Hal böyle iken biz insanoğlunun  en azından ; doğayı  ve doğadaki canlıları  örnek alarak illa ki merhametli olmaları farz olmuyor mu ?

 

 İnsan dışındaki varlıklarda bile oluşan merhamet duygusunun yüreklerimizden hiç eksilmemesi dileklerimle…

YORUMLAR

19 Şubat 2013, 23.04
Merhamet  ve acıma duygusunu kaybeden insandan herşey beklenir ne yazık ki , çok güzeldi kaleminize , yüreğinize sağlık .
20 Şubat 2013, 00.08
sevgili strawberry, günümüzde merhametin azaldığını düşünmüyorum aksine sevgi ve saygının arttığını düşünüyorum.Sizin kadar karamsardeğilim.Ayrıca efendimizin ismini kullanırken (a.s) demelisiniz .Güzelliklerin sizinle olması dileği ile
20 Şubat 2013, 00.16
Merhamet veya acıma doğuştan gelen bir duygudur bence,fakat sonradan verilen öğretiler veya kazandırılan davranışlar bunun şiddete dönüşmesine neden oluyor.Buna dinler de dahildir.Yıllardır insanlar din uğruna katliamlar yapmadı mı.ŞU AN BİLE ÜLKEMİZDE YAŞANAN ŞİDDET OLAYLARININ kaynağını araştırırsak yine orada buluşuruz.Ben bu bozulmuşluğun nedeni olarak bizi yıllarca yönettiğini zannedenlerin suçu olduğunu düşünüyorum.Bunun çözümü doğru eğitim politikalarıdır[DEMOKRATİK EĞİTİM]                                                            Arkadaşım güzel bir konuya değindiğin için yüreğine sağlık
20 Şubat 2013, 03.34
merhametsizler merhamete gelir inşallah
20 Şubat 2013, 04.39
yureginize saglik  hz: muhemmed s.a.v efendimizin  bizlere buyurdugu  sey, goz neyle mesgulse beyin onla mesgul olur, beyin neyle mesgulse kalp te onla mesgul olur .          sozu cok dogrudur dikat edersek eger, nezaman ne sekilde yogunlastigina duygularimiz  neyle mesgulsek onunla yogunlasiyoruz. beynimiz kalbimiz cunki rehberimiz yani gozumuz ona bakiyorsa onla . en basit ornegi  ne okuyorsak sanki butunlesiyor  beynimizde canladiriyor bazi noktalarda kalp atislarimiz heyecan korku endiselerle yukselip yavasliyor.   kotu olaylara sahit oldugumuzda etkisinde kaliyor   arinamiyoruz uzun sure, egerki  yaradanla yarattiklariyla mesgul edersek kendimizi elbetteki guzel seyler olur, ancak nefsimizle nefsimizin hosuna gidecek seylerle mesgul edersek iste ozaman   yandigimiz gun oluyor;   merhametli olabilmemiz icin   tevekkul etmemiz gerekiyor , tevekkul ettikce  nefsimizi yener  onu baglariz. ancak bunu istiyen  fazla kimse kalmadi gibi   neyse rabbim hepimizin icine merhamet duygusunu yerlestirsin  dogru yolda gidenlerden eylesin yanlis yoldan ali koysun insallah  sevgilerle.
20 Şubat 2013, 05.19
Merhametten maraz dogar derler ama ben buna inanmiyorum.Merhametli insandan hic bir zaman  zarar gelmez .Sizin de belirttiginiz gibi merhamet duygusu ailede baslar.Almayan insan vermesini de bilemez derim hep.Merhamet duygusu da ,sevgi de ,paylasim da   aileden yasayarak ogrenilecek davranis bicimleridir.Arkadaslar suna dikkat ediyorum .Evinde cicegi ve hayvani olmayan alinmasin ama,evinde canli cicegi ve hayvani olan insanlar sanki daha merhametli gibi( bu benim gozlemim)
20 Şubat 2013, 11.05
HZ. MEVLANA'nın evrensel bakış açısını anlatan aşağıdaki sözlerinde merhamete verdiği değer
 çok bariz bir şekilde görülmektedir.
ŞEFKATTE VE MERHAMETTE GÜNEŞ GİBİ OL....
BAŞKALARININ KUSURUNU ÖRTMEDE GECE GİBİ OL....
HİDDET VE ASABİYETTE ÖLÜ GİBİ OL....
TEVAZU VE ALÇAKGÖNÜLLÜLÜKTE TOPRAK GİBİ OL....
HOŞGÖRÜLÜKTE DENİZ GİBİ OL....
YA OLDUĞUN GİBİ GÖRÜN , YA DA GÖRÜNDÜĞÜN GİBİ OL....
20 Şubat 2013, 15.22

Yazı için elinize sağlık.

Lakin günümüzde merhametli insanın çok sabırlı olmak gibi bir özelliğe de sahip olması zorunlu. Nankörlük o derece artmışki merhamet edip yardımcı olduğunuz insan ertesi gün size bir zarar verebiliyor. Bu durumda sabırlı olup sineye çekmek en güzel davranış fakat bunu başarabilmekte o kadar kolay değil malesef .

20 Şubat 2013, 15.44
uzun zamandır benimde düşündüğüm ve üzüldüğüm bir konu; insanlarda azalan yok olan merhamet duygusu!1_lisan_i_hal arkadaşında dediği gibi  merhametsizler MERHAMET'E gelir İNŞALLAH!!!
20 Şubat 2013, 15.47
İnsanın bir diğer insana karşı olan merhametsizliği henüz daha kucağımızda böylece ortada dururken, başka bir familyaya ''ona göre ekstra bir ilgi göstermesini'' istemek bilmiyorum ne kadar gerçekçi olur. 

Bir laf vardır, atasözü olmuş bir nevi; hayvanları sevemeyen insanları sevemez diye. Kendimce o kadar saçma buluyorum ki bu sözü. Yahu kendi türdeşini anlayamayan, aynı sesleri aynı dil yapısıyla aynı harfleri seslendiren türdeşini anlamayana, bırakalım hayvanların yardımcı olmasını hiç bir familya yardım edemez. 

Bu hipoteze göre kendi türünü sevemeyen bir köpek pekala bir insanla dost olabiliyor. Varlıksal kodlarımız tam bir bilmece gibi görünse de aslında öyle de değil hani:)  Sadece bir çok fen ve tasavvuf gerçekleri baz alınarak çözülebilecek bir şeydir. Merhamet etmek bir nevi, varlığın bunu yaparken cömert olması anlamındadır. 

Dünyada en zor yapılan şey de cömertliği çağrıştıran bütün kalbi ve akli filleri kapsayan şeylerin tümüdür. Yahu şeytan ne için huzurdan kovuldu ki, cömert olamadığı için. Ateşten yaratılan ve meleklere ders veren bir öğretmen melekti kendisi. Ama ''kendince ateşinin azıcık sönmesine bile izin veremediği hoşgörüyü vermeyerek cimrilik etti'' :)

Bunun içindir ki Allah'ın en sevmediği şey cimriliktir:) O'nun olan merhameti, sevgiyi ve görünen ve görünmeyen bütün sandığımız kazanımlarımızı ne hakla vermeyerek ve acaba güya hangi kendimizin ebediyetine götüreceğimiz hakkına sahibiz ki hepsini bu dünya da stokluyoruz:) Saçma yaratılmadık ama, kodlarımızı çözemeyince saçmalıktan ibaretiz deyip işin içinden çıkıyoruz işte. 

İnsanın kendi yapay rahatı için bulduğu en güzel kestirme yolu şudur: Anlayamadığı şeyin kendisini strese sokacağına emin olduğu andan itibaren o bilinmezlik artık saçma bir şeydir:) Halbuki insanı geliştiren tek şey ''bilinçli bir stres stilini kendisine özgü üretip bundan çıkarımları açığa vurmasıdır'' Bana düşündürdüğün bu şeyler için teşekkürler Tevazu_
20 Şubat 2013, 16.42
Bu hikaye aslında doğru bir hikaye değildir. Yani bir sevap işle günahlarından arınırsın diye kimsenin aklına gelmesin :) Kur'an'da yazan öyle bir bilgi yoktur. 

Adamın biri 99 kişiyi öldürmüş ama tövbe edecek diye hacca giderken ölmüş, sonra cennete gitmiş. Bu tür hikayeler sonradan dine girmiş hikayelerdir, kalbim temiz bir şey olmaz gibi.

Tabii burada hikayenin gerçekliği değil merhamet vurgulanmış ve buna sonuna kadar katılıyorum.  Diğer yazdıklarım dip not olarak olsun.

 Yazı içinde ellerine sağlık ve (ne yazık ki) haklısın.

20 Şubat 2013, 18.51
Naturally_ sana katılıyorum.
Sözlük anlamı tam olarak nedir bilmiyorum ama, merhamet acıma duygusu olamaz ya.Birine acıma ya da birinin bana acıması çok kaba bir duygu.Resmen küfür gibi.
Ben merhametli biriyimdir, gerçekten oradan öyle görünmese de merhametli biriyimdir.Fakat bu yaşıma geldim, kimseye acımadım.
Acımak ayrı bir şey.Küçük görmek, aciz görmek gibi.
21 Şubat 2013, 13.22

Eskiden hanlar yaptırmışlar...Neden? Issız yerlerde , dağ başlarında yollarda kalmış olanlar sığınsın diye. Kanadı kırık , yaralı kuşlar için kuş evleri imar etmişler. Şimdilerdeyse; hasta , bitap, terkedilmiş, insanlar tarafından siddete ve kötü muameleye  maruz kalmış hayvanlar( kediler ve köpekler mesela) için beslenme ve sığınma evlerini hayata geçirmişler . Kocaları ya da arkadaşları, akrabaları tarafından dövülen veya hakarete uğrayan kadınlara , çocuklarıyla birlikte barınma imkanı sağlamışlar. Onların güvenli bir biçimde kalabilmelerine olanak sağlamışlar. 60 yaşın üzerindeki muhtaç yaşlıları korumak, bakmak sosyal, psikolojik ve fiziksel gereksinimlerini karşılamak ; sürekli bakıma ve rehabilitasyona gereksinim duyanlara ,bakım  ve rehabilitasyon hizmeti veren huzurevleri oluşturmuşlar.Daha birçok bunlara benzer korunma, sığınma , bakım evleri ni insanların ve diğer birtakım hayvanların hizmetine sunmuşlar.


Ancak; tüm bu güzellikler yanında , öz ana babasını , boynu bükük kapı dışarı eden, ya da yalnızlığa mahkum eden insanlara ( tabii onlara insan demek yakışırsa !!!! ) ne demeli? Bir hiç uğruna en yakınını bile öldürebilen ; 2 tane bilezik hatırına bir insanı acımasızca katledebilen, bunları yaparken vicdanında hiçbir sızı duymayanlara ne demeli? Merhamet duygusunu en etkili biçimde kuşanan , taşıyan tek varlık olarak bilinen anneler; öz evlatlarını sokaklara terkedip giderken , bir başkası yavrusunu  acımasızca dilendirirken bu insanların merhametsizliklerini, nelerden ve niçin mahrum kaldıklarını sorgulamak  gerek miyor mu?


Vahşi diye bilinen hayvanların bile yavrularına gösterdiği şefkat ve merhamet hisleri insanlarda kaybolmaya başlamışsa ; insanlığımızın içine düştüğü bu girdabı sorgulamak gerekmiyor mu?

 

Merhamet , yaratıcının özelliklerinden biridir ce bu haslet onun yarattıklarına da bahşedilmiştir. Merhametli olmak ; elbette karşımızdaki canlılara acımak değildir sadece. YÜREĞİMİZİN SIZLADIĞI DURUMLARDA ACIMA DURUMLARINI YAŞADIĞIMIZDA , ELİMİZDEN GELEN YARDIMI YAPABİLMEKTİR . Bu merhameti sadece başkalarına değil; kendi kendimize de göstermek zorundayız.Ancak, gerçek anlamda merhamet başkalarına yapılan iyilik ve yardımla ortaya çıkmaktadır.

21 Şubat 2013, 13.40
Merhaba Strawberry_06 ;

Öncelikle yazdığınız yazının içeriğinden çok en son yapmış olduğunuz yorumunuzda bazı kısımlar çok dikkatimi çekti.Yazınızın başlığı Merhamet ev gayet güzel ve duyarlı olabileceğimiz bir özellik.
Yanlız son yorumuzda aynen şöyle bir iki cümle kurmuşsunuz.;

Vahşi diye bilinen hayvanların bile yavrularına gösterdiği şefkat ve merhamet hisleri insanlarda kaybolmaya başlamışsa ; insanlığımızın içine düştüğü bu girdabı sorgulamak gerekmiyor mu?

demişsiniz ve bir üst satırdada şu ifadeniz var ;

Ancak; tüm bu güzellikler yanında , öz ana babasını , boynu bükük kapı dışarı eden, ya da yalnızlığa mahkum eden insanlara ( tabii onlara insan demek yakışırsa !!!! ) ne demeli?

Sonuçta yaradılış olarak insan sıfatı ile yaratılan bu varlıklara sizce ne demeli:? 
yoksa onlardamı birer hayvan sizin gözünüzde.
Hadi diyelimki hayvan gözüyle gördünüz, peki yaptıkları yanlışlardan dolayı onlarıda aşşalamak sizin merhametiniz'le yada methamet anlayışınız la  çelişki içerisinde olmuyormu acaba..?

Saygılar..
21 Şubat 2013, 14.02

HÜMANİZMİ işlemişsiniz. İnsancıl , iyi düşüncelerle , doğru bakış açısıyla ,sevecen, yardımsever , gerektiğinde dost olabilen kişilerin ; hümanist olduğunu kabul ederim.Kötülüklerden habersiz, karşılıksız, içinden gelerek , karşısındakinden hiçbirşey talep etmeden , her türlü yardıma hazır kişiler vardır. Bu insanlar MERHAMET duygusunu yüreğinde taşıyanlardır. Tersini, merhametsiz insanların neler yapabileceklerini aklıma bile getirmek istemiyorum.

Sayın Strawberry, hassas ve güzel bir konuya değindiniz.Ellerinize sağlık.

Olumsuzlukların hayatlarımızı etkilememesi dileklerimle.

21 Şubat 2013, 15.25

NaturaLLy_ ;Sana katılmıyorum,Hikayenin doğruluğunu  yanlışlığını sorgulamıyoruz .. Buradaki amaç;.ben çok günah işledim artık benim affedilmem mümkün değil diyenleredir.Ne kadar günahkar olursan ol iyilik yapmaktan vazgeçme demektir

Acımayı küfür gibi gören arkadaşlar olmuş.Acımak,merhamet, sevgi göstermek insani bir duygudur.Bizlerin de birgün o duruma düşmeyeceğini kimse garanti edemez.Allah bizi bu gibi duygulardan mahrum etmesin diyerek konu yazarımıza başarılar diliyorum, ellerine sağlık...

21 Şubat 2013, 18.20
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=507362945971864&set=a.202779019763593.46396.2027
22 Şubat 2013, 14.38

 OKUYAN, YORUM YAPAN,  GÖRÜŞLERİNİ OLUMLU YA DA OLUMSUZ YÖNDE BİLDİREN TÜM  ARKADAŞLARIMA SAYGILARIMI SUNUYORUM....

 SEVGİLİ HAYAL GEMİSİNİN KAPTANI................

EKLEDİĞİNİZ LİNK ÇOK ETKİLEYİCİYDİ. ELLERİNİZE SAĞLIK......

23 Şubat 2013, 12.03
Dünya insanoğlunun gözü doymaz bir şekilde para hırsına bürünmüş tüm doğal kaynaklar bir şekilde tüketilmeye başlamış,ve bu düzen bir gün dama diyecek işte o gün geldiğinde dünyanın en başına dönülecek yani sadece ekmek kavgasına işte herşeyin bittiğiği gündür bu...
25 Şubat 2013, 16.46
doğayı ve hayvanları seven her insan "kişiyi" de sever....merhamet duygusundan yoksun "kişilere" yeniden hatırlatma yapmışsın eline sağlık.....
Yorum yapabilmek için ÜYE GİRİŞİ yapmalısın