gamyun.net'i doğru görüntüleyebilmek için tarayıcını güncellemelisin, güncelleyemiyorsan başka bir tarayıcıyı ücretsiz yükleyebilirsin.

BLOG

LASTİK BEYİNLER...

17 Nisan 2012, 14.07
A- A+

       1970'ler in TÜRKİYE'si,kalabalık bir ev ortamı,içerideki sohbete kulak verelim: Oğlan'ın Baba'sı: Üstad'ım gençler aralarında anlaşmış,bize de onay vermek düşer.Kız'ın Baba'sı: Ah Kemal Bey ah,bizde Hanım'la sevişerek evlenmiştik,birden o günler geldi aklıma Oğlan: Bizde Nuran'la çok sevişiyoruz efendim,sizi temin ederim kızınızı hiç üzmeyeceğim Kız'ın gözleri dolan Anne'si: Canım Kızım inşallah Remzi Bey Oğlum,Baba'nın beni sevdiği gibi sever seni ve verdiği sözü tutup hiç üzmez......Aman bizi farketmesinler daha fazla dinlemeyelim,bir tatsızlık yok içeride,görünen o ki genç çiftimiz SEVİŞEREK EVLENECEK...

       Günümüz TÜRKİYE'si,yine kalabalık bir ev ortamı ve biz yine içerideki sohbete kulak veriyoruz FORMAT gereği: Oğlan'ın Baba'sı: Şimdi Orhan kardeşim,bizim çocuğun işi,gücü yerinde,kızımıza iyi bakacağından emin olabilirsin. Kız'ın Baba'sı: O'nu zamanla göreceğiz Servet Beyciğim Oğlan: Orhan Bey sizi temin ederim ki,kızınızı rahat ettireceğim,biz Leyla ile uzun zamandır sevişiyoruz. (Oğlan'ın bu lafı üzerine ortam bir anda gerilir) Kız'ın kabadayı Abi'si: Sen ne diyorsun namussuz ne sevişmesi Zavallı Kız: Abi sen yanlış anladın Kamil öyle demek istemedi. Kız'ın Baba'sı: Vayy demek bu yüzden oldu bittiye getirmeye çalışıyorsunuz,kirlenen namusu kurtarmak için,yıkılın karşımdan benim senin gibi kızım yok. Oğlan: Efendim yanlış anladınız beni,ben sadece kızınızı ne kadar sevdiğimden bahsetmek istemiştim.......Bir gürültü,bir patırtı,hemen uzaklaşalım bu mevzu karakolda biter ve genç çiftimiz SEVİŞME lafı yüzünden evlenemez...

       Şimdi bu TRAPPER denen adam,yukarı 2 tane farklı zaman dilimine ait diyaloglar yazdı,biz bu diyaloglardan ne anlamalıyız? Konunun özü şudur ki: Geride bırakılan her yıl güzel Türkçe'miz den bir kaç kelimeyi argoya teslim ediyoruz ya da bir başka deyişle argolaştırıyoruz.İyi niyetle,kalpten kötülük geçmeden söylenen bazı kelimeler bir süre sonra karşımızdaki kişi tarafından başka yerlere çekilmeye çalışılıp alehte delil olarak kullanılıyor,sözlük anlamı gayet normal kelimeleri bir süre sonra cinsel obje anlamı taşıyacak şekilde yeniden düzenliyoruz.

       ''Türkçe'miz çok lastikli nereye çekersen çek'' lafından nefret eden biriyim,Dünya'nın en güzel dillerinin başında gelen Türkçe'ye yapılan bu acımasız muamele beni rahatsız ediyor.Bir çırpıda aklıma gelen o kadar çok kelime var ki şu anda, anlamları normal olup farklı noktalara çekilen,düşünün örnek vermek açısından yazıp yazmamak da bile karambole düştüm:).Yani kısaca anlatmak istediğim 20-30 sene öncesinde kaygıya düşmeden kullanılan bazı kelimeler günümüzde argo muamelesi görmekte,lastikli olan güzel dilimiz değil, LASTİK li olan fesat BEYİNLER imiz ve dilimizi kötü emellerimize alet etme isteğimiz.İşin en kötü yanı ise,yelpazesi geniş olan TÜRKÇE'miz bu anlayış yüzünden öyle bir hızla daralıyorki,bu gidişle yeni nesiller cümle kurarken bile zorlanacaklar....

       NOT: Bu yazıyı önce kendime yazdım çünkü yukarıda belirttiklerim konusunda asla sütten çıkmış ak kaşık değilim,zaman zaman benzer yanlışlara düştüğümü gözlemledim ve dün izlediğim Siyah-Beyaz bir TÜRK filmindeki sevgiyi anlatmak için söylenen  ''Babacığım biz Nalan ile sevişiyoruz'' repliği bu yazıyı yazmama vesile oldu.Sevgi ve Saygılar...

YORUMLAR

17 Nisan 2012, 14.35
 içerik olarak bir şey varmı diye baktım bloga  malesef içi boş çıktı üzgünüm trapper gereksiz bir yazı olmuş...
17 Nisan 2012, 15.21
çok güzel olmuş eline sağlık ben türkiyede bülent ersoyun osmanlıca  tarzı konuşmasına hastayım .=)


17 Nisan 2012, 15.45
yazıdan anlaşılmayacak bir şey yok bilmece değilki sadece gereksiz bir yazı diye yorumladım.mirza 78 aklını kendine sakla arkadaş. Yerine göre kullanılınca sadece bir nokta için bile kitap yazılabilir...
17 Nisan 2012, 17.01

Malesef lastikli olan Türkçemiz değil, belirttiğiniz gibi beynimiz ve onu söyleyen ağzımızdaki dilimiz. Öyle birşey ki, zaman zaman konuşmaya korkuyoruz, oysa meramımızı anlatmak için başka hangi kelimeleri kullanabiliriz ki. Bir bakmışsınız sizin anlattığınız küçük bi cümle de olsa , başka manalara çekilmiş hemen. Bu da insanı zor durumda bırakıyor

 Küçük bir örnek vermek istiyorum ama sakıncalı olur mu diye de çekindim açıkçası. Malum başka yönlere çekilebilir:) Sakıncalı... Bu konuya dikkat çekmeniz güzeldi, elinize sağlık...

17 Nisan 2012, 17.12
Kesinlikle katılıyorum, bazen bende cümle kurarken....  birde genel olarak devrik cümleler kurduğum için, yanlış anlaşıldığım,  yüzümün kızardığı anlar oluyor. Tabi karşımdaki kelimeleri atmosferde dönen cisimler gibi evirip çevirince bozuluyorum ister istemez. .Böyle bir zengin dilin çekiştirilip orjinalinin bozulması da çok acı bence.
Buna sebebinin türkçenin geniş anlam taşıması nedeninden kaynaklandığını düşünüyorum. Hatta mükemmel bir yazıyı, ego tatminleri ile sündürülüp, evirip-çevirip aksini yansıtma konusunda mükemmel işe yarıyor diyebilirz...
Eline sağlık, acemi aşçı trapper :)))
17 Nisan 2012, 17.14
Gereksiz bir yazı olduğunu ileri süren arkadaşım, ne kadar gereksiz bir yorum yazmışsınız malesef içi de fikriniz gibi boş çıktı. ''ayy trapp blog yazmış, bak nasıl giydirdim yorumda gördünüz mü oleyyy'' diyip, öne çıkmak isteyip, havalananlar mı var hala. Bırakalım artık bu işleri ya.

Neyse yazıya dönelim, Birbirimizi severek evlendik demenin başka bir türü. Bu laf kan çıkartır abi :D 

gayem zaatalinizi meşkul etmek değil,  bilakis efkar-ı umumiyede muhabbet kurmaktır. Cevab_ı müspetiniz kalbi hazalimi tamiri temin edeceğinden dest_i muhabbetinize talibim.. 

Bunu yazarken bile o kadar yabancı kelime algıladı ki hepsinin altı kırmızı çizgili :D Sanırım baya ilerlemişiz gerçi benim yaşımda yetmiyor :p bunların yerine;
-kanks sen naber ya-panpa bu gün alemlere akalım-hacı dün bi mekana gittim koptuk ya


Eline sağlık trapp.. Fevkaladenin fevkinde olmuş :D
17 Nisan 2012, 18.05
Ben mesela hiç ucu açık kelimeler kullanmam, sütten çıkmış ak kaşık olmak çok da zor değil, yeter ki süt kaymak tutmasın... :))) Yazan parmakların dert görmesin, biz  vermek istediğin mesajı aldık. Saygılar, sevgiler :)
17 Nisan 2012, 18.48
evet haklisiniz lastik olan turkcemiz degil   beyinler helekiii niyeti kotu biriyse benim niyeti kotu olmuyan ama agzimi her acisimda bi yere cekip kizartan amcam hani   e....k:)) hayvancaza bagliyan amcam:D onun yaninda birsey konusamayiz  sonu kopmak ve kizarmak arasinda biter he niyeti kotumu hayir isi gucu muziplik:))iki amcam daha var onlar benle derlesir anlatir oynar  subu ama ne geldiyse basima dalga gecilicek yani onun yuzundensmile Resmi  hahahaha ayyyyy anlatamiyacagim zaten en son  sizin yaziniza yaptigim yorum la pisman oldum allahin safi kendini rezil ettin birdaha dedim:D  yorum yapip dikate almayin yazdim ama onay gormedismile Resmi digeri onaylandiktan sonra dedi:D  gercekten saka arasinda soylenen   veya o an anlatilan bir fikra bile  bazilari tarafindan  bilerek istiyerek yapildi  veya bir baskasi olayi birine aktarirkenki sert ifadesiyle cumleyi ayni kursada  olay cikilmaz hal alabiliyo bunlar ayri konu ben normalde eskiden uyuz kelimesine kizardim  uyuz kelimesinin ne oldugunu biliyoruz ama nette kullanildimi iltifat sayiliyo  :D itiraf ediyorum bende kullaniyorum   herkese degil tabi simarabilcegim  arkadasim dedigim  dostlara kesinlikleee  bu kelimenin  icinde gercek anlami yatmiyo ben soylerken:) garanti veriyorumsmile Resmi.
17 Nisan 2012, 19.02
Türkçe nin bozulması,argolaşması,kargaşası  bu bulogda mevcut. Bende Sanal ortamda Türkçe nin bozulmasına çok üzülüyor ve kızıyorum  özellikle sesli harflerin yutularak sessiz harflerle konuşulması beni çok rahatsız ediyor ,rastladığımda uyarımı yapıyorum ama aldığım cevap hep aynı kısa  ve hızlı yazıyoruz,iki üç tuşa fazla bas ta daha anlaşılır yaz nolur yanii,ama sanırım argolaşmanın önüne geçilemediği gibi bunun da önüne geçilemeyecek,Ateş_Su_Hava_Tahta arkadaşım içi boşmuş gibi gördüğün blog çok şey içeriyor aslında sanıyorum jenerasyon farkı var bu kadar boş gelmesi ondandır.Keşke baştan sona okuyarak anlamaya çalışsaydınız sadece göz gezdirip yorup yapmışsınız.Elinize sağlık Trapper
17 Nisan 2012, 19.24

Misafirler oturur üç beş laftan sonra çaylar gelir ikram edilir. Buraya kadar sorun yok. İki üç bardaktan sonra....

_Çay koyayım mı ? dememek için.

_ Çay doldurayım mı ?

_Çayınızı tazeleyeyim mi ?

_ Çay dökeyim mi ?

fiiller aşırı elastikiyet kazanmış tanık olduğuma göre, dediğiniz gibi cümle kurarken aşırı bir zorlanma oluyor ve bir kelimeyle anlatılacak konular için üç beş kelime fazla kullanmak zorunda kalarak laf kalabalığı ve duruluk kaybedilecek dilimizdeki.

Tebrikler.

17 Nisan 2012, 19.25
ellerinize sağlık .Yazının neresi boş anlamadım, ne kadar dar bakılıyor
17 Nisan 2012, 20.40
        Güzel bir yazı ama Türk Dil Kurumu Büyük Sözlükte araştırırsanız "Sevişmek" kelimesinin iki anlamlı olduğunu göreceksiniz. İlk anlamı dediğiniz gibi birbirini sevmek ama ikinci anlamı aşk yapmak ve cinsel ilişkide bulunmak ve kesinlikle argo değil gerçek anlamıdır.
        Yine de özünde doğru bir noktaya değinmişsiniz.Anadilimizi yavaş yavaş mahvediyoruz.
17 Nisan 2012, 20.40

şimdi benim kafama takılan bişey var. 70lerde sevişmek kelimesinin anlamı birbirimizi seviyoruz iken, günümüzde argolaşmışsa madem; bu oğlan, bu kelimenin argolaşmış olduğunu bilmeyecek kadar saf demek ki. şahsen ben o kızın babası olsam, kızımla seviştiğini söylediği için değil, bu saftirikliğinden ötürü kızımı vermezdim bu oğlana :))

Dilin lastik gibi bir yöne çekilmesi şu Dünya'da sadece bize has bir durum sanırım. Almanya'dan kuzenler gelirdi, bir cümle ederlerdi biz başka yöne çekerdik. sonuç olarak biz gülerdik onlar anlamazdı :) derdik sonra aramızda demek ki almanca hiçbir yöne çekilmiyor :) ayrıca millet olarak da en fazla güldüğümüz şey de argo espriler olması da ayrı bir mevzu :)

blog için içi boş diyecektim tam da ama yaptığın yemekleri yeme ihtimalimi düşününce bu blog enfes olmuş diyorum  :)

trapper ben senin yorumlarını bile kaçırmıyorum yaw :)

 

17 Nisan 2012, 20.56
Evet benim de çok düşündüğüm bir konudur bu. Mesela sayılar bile nerelere çekiliyor argo anlam kazandırılıyorken sevişmek kazanmış çok mu? Yahu eskiden "kaşar" derken bu kadar rahatsızlık duyulur muydu?
Alın atıyorum "göz damlası" çek çekebildiğin yere kadar, sınır senin fantezi dünyanın sınırıdır
Bir de fesatça bir yerlere çekenler değilde hep söyleyenler yadırganır.

 Ve genelde cinsel içerikli çekilir çoğu. Ama normal değil mi? Normal tabi, insanlar aç çünkü, çocuk yaştaki kızların eteğinin boyuna takılan bir milletiz.her şey tabu olunca  İnsanlar  böyle doyuruyor ruhlarını işte.

Ayrıca yazı boş değil, almak isteyene her yazıdan alacak bir şey vardır yeter ki görebilelim
17 Nisan 2012, 21.27

  Emeğine sağlık  Trapper. Yazına örneklerle yorum yapmak isterdim ama bu ortamda bunun mümkünü yok.

   ''İçi boş ! ''  yoruma  gösterilen tepki yorumlarını da,  suya  yazı yazma çabası olarak  görüyorum.Bu  paylaşımın içeriğine  ''içi boş ve  gereksiz'' tanımlaması yapan birine tepki  göstermek anlamsız.Tekrar okuması tavsiye  edilebilirdi.

 Tekrar içeriğe  dönersek,itiraf ediyorum benim  beynim lastik değil ama elastik :))'' Kişi kendinden bilirmiş işi ''  misali masama gelip selam veren birine bile , yanlış anlar diye '' a.s ''  (Aleyküm selam)  kısaltması ile  cevap  veremiyorum. yarı açılımla  '' a.selam ''  diyorum.

     Yine küçük bir örnek:

  Standart beyin:  - Hani ya !   toplu   resim çektireceğinizi söylüyordunuz ? N'oldu?

  Lastik beyin: - Eee napalım  çok bekledik ..  sen  gelmeyince bizde  topsuz  !   çektirdik... 

     .. gibi  onlarca örnek var :))

     Teşekkürler paylaşım için.Emeğine  sağlık.

  

17 Nisan 2012, 21.30
       Bir toplumu bitirmek istiyorsanız önce dilini yok edin.Dil toplumu birbirine bağlayan en önemli kültür ortaklığıdır.Dil, bir neslin sonraki nesle kültürünü, örfünü, değerlerini aktardığı bir araç, aynı zamanda değerlerin kendisidir.        Dilimizin yaşadığı en büyük sorun ;argolaşmasından önce yabancılaşmasıdır.Geçenlerde oğlumun okuduğu metne dikkat ettim içinde mesaj kelimesi geçiyordu. Mesaj( =ileti Türkçe si kullanılmalı iken)Türkçe yerine yabancı kaynaklı bir kelime kullanılmıştı. Devletin çıkardığı bir kitapta bile yabancı kelimeye rastlamak ! beni cidden üzdü.         Yıllardır Türkçe' nin  kısır olduğundan bahsedenlere de bir duyuru:Türkçe geçmişten günümüze kadar olan kelimeleri topladığınızda, 99 bin kelimeyi aşan geniş bir kelime hazinesine sahip; dünyanın en zengin dillerindendir.Türkçe 'nin sorunu kısır olması değil sahipsiz olmasıdır.((( Böylesine ciddi ,hayati ve bir o kadarda değerli bir konuyu açtığınız için teşekkürler Trapper . Ancak bu kadar ciddi bir konu için  yetersiz bir açıklama olmuş. Bu konu üzerinde daha uzun durmanız dileklerimle ...gönlünüze ,elinize sağlık diyorum.          
17 Nisan 2012, 21.42
Evet Trapper, gerçekten lastik beyinlerde aslında... Amaaa, beyinleri bu hale getiren sadece argo ve yoz Türkçe mi sadece??? Kelimelere değişik anlam yüklemede giderek değişen (nasıl değiştiğini anlatmaya gerek görmüyorum)  yaşam biçiminin de etkisi yok mudur acaba? Örneğin:" sevişmek" karşılıklı sevgi anlamında kullanılabiliyorken artık sadece olayın "fiziksel if namus ve iffet " bölümü beyinlere takılıyor..Biz eskiden böyle miydik?? ne oluyor bize? Neler oluyor kültürümüze???? Elinize ve emeğinize sağlık diyorum..
18 Nisan 2012, 07.47

Tebrk ediyorum Trapper, gerçekten bencede çok önemli olan bir konuya değinmişsiniz. Dediğiniz gibi örnekler o kadar çok ki maalesef burada yazmak bile gereksiz, malum hepimz birçoğunu biliyor ve işitiyoruz. Dikkat etmeye çalışsak ta bazen içimzden gelerek anlattığımız,  herhangi bir konuda kullandığımız,  sonrasında pişman olup, askıda kaldığımız durumlar olmuştur. Zaman zaman düşünürüm bu konuyu daha hangi kelimeler acaba zamanla bu hale gelecek. Neyse gerçekten benm için önemli bir konuya temas etmişsinz, paylaşım çok anlamlı  tşk ediyorum.  Ayrıca şu yemek bloğunuz o kadar gzldi ki o gn yazamamıştım, şimdi belirtmek istedm, o kadar güldüm ki, sürekli de kulağınızı çınlatıyorum bu  konuyla ilgili.)  Dün akşam bile:) Siz hep yazın lütfen.Yürekten teşekkürler, yüreğinize, kaleminize sağlık..

    

18 Nisan 2012, 10.48
Uygarlık düzeyinden gittikçe uzaklaşan ülkemiz ve insanımızın yozlaşmasını çok doğru analiz eden cuk oturan bir analiz olmuş! 
18 Nisan 2012, 11.38
Sizinde bahsetmis oldugunuz gibi kisilerin beyni ve düsünceleri önemli insan fesat ve art niyetli olduktan sonra malesef böyle durumlarla karsilasa biliyoruz...
Cok güzel olmus,ellerinize saglik.
Yorum yapabilmek için ÜYE GİRİŞİ yapmalısın